lauantai 26. huhtikuuta 2014

Kiitos tästä

Päädyin eilen illalla vihdoin katsomaan Yle Areenasta Toisen kanssa -sarjaa, enkä malttanut lopettaa, kunnes olin katsonut kaikki tähän mennessä ilmestyneet jaksot. Kello oli neljä aamulla kun lopulta kävin nukkumaan ja olin hyvin tietoinen että lapsi herää kolmen neljän tunnin kuluttua. 

Jos tiedät mitä tarkoittaa huutaen kuiskaaminen niin sellaiseen heräsin aamulla. "Äiti?... Äiti?... Äiti?" lapsi kutsui sängystään monta kertaa ennen kuin tajusin, ettei se ollut unta. Hän pyysi saada katsoa vähän aikaa Paavo Pesusientä iPadilta ja lyhyiden yöunieni ryydittämänä annoin luvan mielihyvin. Tavallisesti hän tulisi katselemaan meidän väliin, mutta nyt menikin alakertaan. Miten juuri tänä aamuna sattuikaan niin että hän haluaa olla itsekseen vähän aikaa. Kun vielä noin tunnin kestäneen seitin ohuen, mutta tarpeellisen unenpätkän jälkeen menimme alakertaan, lapsi oli rakentanut itselleen olkkariin majan ja katseli siellä tyytyväisenä Paavo Pesusientä.

- Mikset tullutkaan tänä aamuna äitin ja isin väliin katsomaan Paavoa?
- Mä halusin tulla alas. Minä annoin teidän nukkua.
- Se oli kiltisti tehty.

Jonkin ajan kuluttua aamiaisen jälkeen:

- Äiti mä rakastan sinua.
- Niin minäkin sinua, kultaseni. Ihanaa kun sanoit noin.
- Tiiätkö äiti mitä se tarkottaa kun rakastaa?
- Kerro mulle. 
- Se tarkottaa sitä kun tykkää toisesta tosi tosi paljon.

 On vaikea kuvailla, miten ihmeelliseltä tuntuu kun oma lapsi osoittaa rakkauttaan ja huomioi toisia. Olen paitsi iloinen, että olemme ehkä onnistuneet näyttämään hänelle sellaista mallia, mutta myös, koska hän käyttäytyy niin itse. 

Lapsen voimakas tempperamenttisyys ja tulisielu ovat taisteluineen välillä hyvinkin kypsyttäviä, mutta niiden vastapainona todella empaattiset ja huomaavaiset luonteenpiirteet tekevät edellä mainituista jutuista paljon pienempiä. Etenkin viime aikoina hellyyttä on esiintynyt erityisen paljon ja näitä tilanteita esiintyy yllättävissä hetkissä. Lapsi saattaa ottaa kädestäni kiinni kun hän katselee telkkaria, välillä silittää käsivarttani ja antaa siihen suukon. Illalla saatamme löytää kylppärin pöydälle rinnakkain asetetut hammasharjat valmiina pursotettuine hammastahnoineen. "Äiti sano kun haluat niin minä tulen ottamaan sen päiväpeiton pois. Minä voin tuoda teillekin univettä! Minä haluan tehdä sinullekin leivän." 

Tilanteita, joissa pala nousee kurkkuun.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti