keskiviikko 1. elokuuta 2012

kesälomareissuja osa 2: hanko

Päätimme viime perjantaina katsastaa ekaa kertaa lähistöllämme olevan maauimalan, joka on kunnostuksen jälkeen valmistunut tänä kesänä. Se oli ihan loistava paikka ja lapsiperheitä olikin siellä jo aikamoinen määrä. Valitsimme mahdollisimman hiljaisen paikan, joka pysyikin rauhallisena koko sen ajan kun olimme siellä.

Jonkin aikaa siellä oltuamme sain päähäni, että lähdetään Hankoon telttailemaan. Tilanne nauratti minua jo valmiiksi, koska kumpikaan meistä ei ole yhtään erähenkinen ja olemme tooodella mukavuudenhaluisia. Lomalla tällainen spontaaniuden vastakohta kuitenkin suorastaan villiintyy tekemään jotain eri tavalla.

Olemme olleet kolme kertaa aikaisemmin siskoni ja hänen miehensä, sekä toisen muun ystäväpariskunnan kanssa Hangon leirintäalueella viikonloppua viettämässä, joten paikka oli tuttu. Meillä oli näillä kerroilla mökki, joten nyt olisi eka kerta telttaillen (ja perhenäkökulmasta tehty reissu).

Mies innostui oitis, joten soitin siltä istumalta onko telttapaikkoja vapaana. Sain kuulla niitä olevan aina vapaana, joten lähdimme heti kotiin katsomaan teltan kuntoa: ostimme sen yli 10 vuotta sitten kun tavoistamme poiketen lähdimme ex tempore viettämään juhannusta epätavallisiin olosuhteisiin. Olemme sen verran kermaperseitä, että hankimme samantien neljän hengen teltan kun kerran tarjouksessa olivat. Telttaa oli kätetty siis vain kerran ennen tätä ja silloinkin pakkasimme sen pikaisesti pussiin, emmekä antaneet sen kuivua yhtään. Olin aivan varma, että se on homeessa, mutta mitä vielä! Mies levitti sen olkkarin lattialle ja se oli loistavassa kunnossa! Pikapakkaus ja autoon. Kaikki tämä – uimarannalta kotiin pakkaamaan ja tien päälle – vain parissa tunnissa, mikä oli suoranaista historiaa kaltaiseltani huolelliselta valmistautujalta. Tässähän ylittää itsensä ihan alvariinsa!

Perillä kävimme pikaisesti kaupassa ja suuntasimme leirintäaluelle. Lapsi oli hössissään kun pystytimme "majaa" ja riemuitsi vielä enemmän kun kerroimme että yövymme siinä. Meillä oli vielä paljon aikaa olla rannalla. Aurinko paistoi mahtavasti ja vesikin oli sopivan lämpöistä.

Ensimmäisenä iltana grillasimme alueen nuotiolla. Siinä valmistui makkarat ja bratwurstit, maissit, sipulinyytti ja grillileivät. Lisäksi vielä iso vihreä salaatti.

Leirintäalueella on ihan toimivat yleiset tilat, joskin osa niistä kaipaa remppaamista. Kioskirakennuksen yhteydessä oli tiskaustilat, pari keittolevyä, uuni ja mikro. Saman rakennuksen katoksessa oli muutama pirttiruokapöytä, joita tietenkin hyödynsimme.

Teltan vieressä oleva auto toimi varastotilana ja järjestyksen ihmisenä laitoin tavarat niin, että joka ovesta sai otettua jotain kätevästi ilman että tarvitsi penkoa mitään. Ruokatarvikkeet olivat myös kätevästi kolmessa osassa: kylmälaukku, kuivamuona- ja kasviskori sekä ruoanlaitto- ja syömisvälinekassi. Hetken pähkäilimme, miten saisimme kylmätuotteet säilymään kun kylmäkallet sulavat. Aikaisempina kertoinahan meillä oli mökki, jossa oli oma jääkaappi ja keittonurkkaus, joten tämä kaikki oli meille uutta. Vastaus löytyi kioskista, jossa oli kylmäkallejen vaihtopiste. Mahtavaa!

Toisena päivänä oli ihan yhtä aurinkoista. Aamupala hoitui hyvin teltassa. Vietimme aamupäivän rannalla ja sitten olikin taas lounasaika. Syömisen jälkeen menin vielä takaisin kun mies ja lapsi kävivät päikkäreille. Sinä iltana meillä oli tarkoitus lähteä Hangon keskustaan syömään. Olimme päässeet just ravintolaan sisälle kun alkoi tulla vettä kuin Esterin sieltä. Olin katsonut, että vasta myöhemmin illalla tulisi ukkosta, mutta tulikin varaslähtö.

Ruoka Makaronitehtaassa oli älyttömän maukasta. Tosin lapsi ei arvostanut kamalasti ruokavalintaa (pestopasta, joka oli erittäin hyvää, mutta varmasti lapsen makuun aika voimakasta), mutta sai sitten itselleen meiltä hyvät annokset.

Sade lakkasi sopivasti kun siirryimme takaisin leirintäalueelle. Vähän jänskätti onko teltta ihan märkä, koska suljimme oviaukosta pelkän hyttysverkon, jotta ilma pääsee vaihtumaan. Ajelimme kuitenkin vielä ihanien pitsvihuviloiden kautta, jotka olivat toinen toistaan upeampia.

Teltta oli onneksi sisältä ihan kuiva, mutta olimme varautuneet uuteen myräkkään, joka sitten tulikin myöhään illalla kun olimme jo "turvallisesti" teltassa. Minä pidän ukkosesta, mutta kieltämättä teltassa se vähän jänskätti. Mahtavan tiheää salamointia ja jyrinää! Se yö oli muutenkin aika tapahtumarikas: vähän matkan päässä juhli poikien polttariporukka ja toisaalla jonkin matkan päässä olevalla motellilla soitti bändi yömyöhään saakka. Onneksi tuuli esti pahimman metelin, vaikka musiikki kuului ihan selvästi. Tuli vähän sellainen festariolo. Yhdessä vaiheessa keskeltä kattoa alkoi tiputella vettä epäsäännöllisin väliajoin. Vieläkään en ymärrä, mistä se oikein tuli kun suojankin pitäisi olla ihan kunnossa. No lopulta mies kävi heittämässä katolle ison vedenpitävän piknikhuovan ja se auttoi.

Kolmen aikaan yöllä mies heräsi siihen kun vähän matkan päässä oleva Vespa-jengi alkoi möykätä ja päristellä. Minä olin siinä vaiheessa sikeässä unessa. No, eipä meidänkään aikaisemmat reissut ole olleet mitään järin hiljaisia, joten vaikea olla juhlijoille vihainen, vaikka toi moottorien pärisyttäminen keskellä yötä oli ärsyttävää.

Ukkonen palasi aamulla kuuden aikaan, mutta laantui ja aurinkokin näyttäytyi. Lapsi nukkui autuaasti koko show'n alusta loppuun. Kun hän heräsi puoli yhdeksän maissa Hangon keksinä hymyillen, olimme miehen kanssa kuin nukkuneen rukouksia. Katsoin säätiedotetta, joka ennusti sadetta koko päivälle. Päätimme heittää teltan kasaan ja lähteä ajamaan kotiin, koska sateessa se olisi todella hankalaa. Aamupalaeväät hoituisivat matkalla. Lapsi katseli "majan" purkamista surkeana.

Vaikka telttailussa on omat ärsyttävät puolensa, on se silti tosi hauskaa. Kyllä kannatti lähteä vielä viimehetken reissuun ennen miehen loman loppumista. Lapsi nautti selvästi joka hetkestä aivan älyttömästi. Ensi vuonna uudestaan!

Maauimalassa. Tästä se ajatus lähtee.

Perillä Hangossa. Asumus pystytetty.
Auton matto toimii hyvin ovimattona.

Rannalla kelpaa lotrata.

Simpukan metsästäjät.

Aarteita.

Parasta ajanvietettä.

Välillä pitää syödäkin. Makkaraa ja bratwurstia, maissia,
sipulia folionyytissä, grillattua leipää ja salaattia.

Yöpuulle kävijä lueskelee.
Lapsi lukee isille iltasatua. Nukahtaminen ei luonnollisesti käy
käden käänteessä, koska retkellä on niin hauskaa ja jännää!

Kaunis auringonlasku ja meri (vaikka tässä kuvassa
ne eivät kovin hyvin näy...)
Mikäs siinä oli nukkumaan käydessä.

Black + white = black on white.

Tunnelmallisessa Makaronitehtaassa.

Jälkiruokajätski oli niin hyvää, että silmätkin
menivät nautinnosta kieroon.

Minun jälkkäri: mansikoita ja mascarponevaahtoa.