maanantai 29. heinäkuuta 2013

8-vuotiaan lääkärin vastaanotolla

Lääkäri: Päivää, mikä on hätänä?
Potilas: Mulla on vähän pää kipeä.
Lääkäri: No tässä on sinulle lääke.
Potilas: Kiitos.
Lääkäri: Minä tutkin nyt (tutkii kaiken maailman aparaateilla)
P: Au!! Mitä sinä nyt teit?
L: Annoin rokotteen.
P: Minkä rokotteen? Haluan tietää mitä rokotteita sinä minuun pistät!
L: No itse pyysit rokotetta.
P: Enkä pyytänyt! Mikä rokote se oli?
L: No se oli sellainen, että se rauhoittaa sinun päätä aina joskus.
P: Ahaa. Ai aina joskus?
L: Niin. Minä olen superlääkäri ja tuo tuossa on huonompi lääkäri (osoittaa 5-vuotiasta lääkäriä).
P: Vai että superlääkäri ja huonompi lääkäri (ja potilas ajattelee välittömästi, miltä nämä tittelit näyttävät käyntikortissa).
L: Niin. Annapas kun katson nyt. Hmm. Sinähän halusit siihen jalkaleikkaukseen.
P: Mihin jalkaleikkaukseen? Enkä halunnut. Tulin tänne pääkivun takia!
L: Kyllä minä nyt suosittelen sinulle jalkaleikkausta (ja samaan aikaan huonompi lääkäri kutittaa potilasta jaloista).
P: Hah! Minä en tarvi mitään jalkaleikkausta. Miten mulla on nyt sellainen vähän epävarma olo täällä mun työpaikkalääkärilläni..
L: Nyt minä mittaan sinulta kuumeen (ja samassa näyttää järkyttyneeltä). Katso!! (kuumemittari näyttää nollaa).
P: Enkö minä ole elossa? (ja menee saman tien tiedottomaksi).
L: Hei tämä kuumemittari olikin vain rikki. Herää!
P: (Herää välittömästi) Huh, hyvä tiettää. Olenko minä terve?
L: En tiedä vielä! Minulla on tutkimukset kesken! (Katsoo verenpainemittaria järkyttyneenä).
P: Lääkäri ei varmaan saisi näyttää järkyttyneeltä, jos potilaalla on joku hätänä.
L: Miksei?
P: No ettei potilas huolestu.
L: Aijaa. Annapas kun minä katson vielä (ja tutkii taas pään seutua). Nyt sinun täytyy ottaa uusi lääke.
P: Mikä lääke tämä on?
L: Se on sellainen lääke vaan.
P: Ai millainen? Kyllä minä nyt haluan tietää mitä läkkeitä mulle annetaan.
L: Se on sellainen lääke, joka rauhoittaa sun päätä aina joskus.
P: Taas! Vastahan sain sellaisen rokotteen. Mikä mun päätä oikein vaivaa kun sitä pitää rauhoitella?
L: Odotas kun minä soitan pääleikkauksesta (ottaa puhelimen esiin ja soittaa jonnekin). No hei, täällä on lääkäri Anssi Kakkanen, eikun Tero Yrjö-Lehtimäki. Täällä on potilas, joka tarvii päänsärkyleikkauksen. Niin. Sellainen, että hiukset pitäisi leikata ensin pois ja sitten leikataan takaraivosta pala pois ja otetaan pala aivoja ja katsotaan sieltä päänsärkyä. Niin. Kyllä. Kuulemiin!
P: (odottaa kysyvä ilme kasvoillaan).
L: Sinun pitäisi mennä päänsärkyleikkaukseen (ja kirjoittaa lappuun diagnoosiksi "päänsärky.")
P: (katsoo diagnoosia). Ai että päänsärky? Sen verran tiesinkin jo kun tulin tänne vastaanotolle. Mutta kyllä haluaisin tietää että mistä se päänsärky johtuu.
L: Ole hiljaa. Sinun pitäisi mennä sinne päänsärkyleikkaukseen (pakkaa tarmokkaasti lääkärinlaukkuaan) tai muuten tulet elämään sen kanssa koko ikäsi. Hyvästi!


(Lääkäri on oikolukenut tarinan ja antanut luvan sen julkaisuun.)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti